לא משנה עד כמה אתם אוהבים לארח ועד כמה אתם ידועים כמארחים נפלאים, הרי שישנם ביקורים שהייתם מעדיפים לוותר עליהם. בעוד ישנם אורחים שבמכוון אתם לא פותחים להם את הדלת, גם ישנם אורחים המגיעים בביקור פתע ועל פי חוק, אתם חייבים לקבלם. ביקורת מס הכנסה היא ביקורת שאפשר לומר שאיש אינו מצפה לה, אך בעת שהיא מגיעה אליכם עליכם לשתף פעולה.
מדוע רבים חוששים מביקורת מס ההכנסה?
הביקורת יכולה להיות מתואמת אתכם מראש, אך לא אחת היא מגיעה גם כביקורת פתע. גם בעלי עסקים שומרי חוק המדווחים כנדרש על כל ההכנסות שלהם, מוצאים עצמם מעט חוששים ולחוצים טרם הביקורת. התחושה הכללית שהמון בעלי עסקים מדווחים עליה היא שהמבקרים "מחפשים" במטרה למצוא. בפועל, כל עוד אתם פועלים כחוק וכפי המצופה מכם, אתם יכולים להיות שקטים.
אז מתי יכולה להגיע גם אליכם ביקורת מס הכנסה?
- ביקורת כללית של עסקים חדשים
- ביקורת שמתואמת עמכם מראש
- ביקורת בעקבות מסירת מידע עליכם
- ביקורת אקראית לחלוטין (מעין מדגם שעליתם בו)
אז איך אתם מנהלים את הספרים שלכם?
אחד הדברים שנוטים יותר לבדוק בביקורות מסוג שכזה הוא את ניהול הספרים שלכם. כבעלי עסק, חובה עליכם לדווח על כל הכנסה. כידוע, ישנם לא מעט בתי עסק שפותחים את הקופה שלהם ידנית, זאת מבלי שהם דיווחו על הכנסה. חשוב מאד לנהל את הספרים שלכם כנדרש, כאשר יש להוציא חשבונית עבור כל עסקה במסגרת בית עסק – גם עבור העסקאות הקטנות ביותר.
האם מותר לרשות המיסים לבצע אצלכם ביקורת פתע?
אולי לא תשמחו לשמוע את התשובה, אך היא חיובית. ביקורות מסוג זה נערכות גם ללא תיאום מוקדם אתכם, בין היתר על מנת להבטיח כי לא יתבצעו הכנות מוקדמות שמטרתן לטשטש כשלים מסוימים. זכרו: הלחץ לא מוסיף לביקורת, כך שבהחלט מומלץ שתישארו שלווים ותקבלו את הביקורת בברכה. כל עוד אתם מתנהלים כנדרש, אין לכם כל סיבה לחשוש, ואף תצאו מחוזקים מהביקורת.
מה חשוב לדעת? במידה ואתם עובדים עם ספרי הזמנות/קבלות ידני, ולא כזה ממוחשב (כפי שרבים מתנהלים כיום), עליכם לשמור גם את אלו של שנים קודמות. הביקורת יכלה להיערך גם על ספרים מלפני 7 שנים, כך שחשוב שהם יהיו בבית העסק דרך קבע במצב שמור. אם כי אין חובה כי בעת ביקורת הפתע הם יהיו ברשותכם.
אל תשכחו לרגע: זוהי רק ביקורת
המון פעמים בעלי עסקים מייחסים לעצמם כבר סטטוסים כמו נאשמים או פושעים רק עצם הביקורת. בסופו של דבר, מדובר על ביקורת בלבד, כאשר במרבית המקרים היא מדגמית לחלוטין. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לקבל את נציגי מס ההכנסה בברכה, להציע להם כוס קפה ולהשיב בצורה עניינית על השאלות שתישאלו. כל עוד תשתפו פעולה, מדובר על ביקורת שיכולה להסתיים תוך זמן קצר – בחיוך ובלחיצת יד.
השיבו רק על השאלות ששואלים אתכם
המון פעמים ישנו רצון להקליל את הביקורת ולהפוך אותה למפגש חברי. חשוב מאד שתהיו מודעים למקומכם כאלו שכעת מבקרים אותם, בעוד נציגי מס ההכנסה הם המבקרים. ככל שתדברו יותר ובעיקר על דברים שאינם ענייניים, אתם הופכים חשודים יותר תוך שאתם משתקפים ככאלו המנסים לטייח עובדות ועניינים שונים.
הביקורת צריכה להתנהל בפורמט של שאלה-תשובה. לא שאלו אתכם? אל תנדבו סתם מידע שבסוף עוד יכול לגרום לכם לנזק. חשוב מאד: סביר מאד להניח כי תישאלו שאלות הרלוונטיות לבית העסק שלכם גם מלפני כ- 5 שנים. הגיוני שלא תדעו את התשובה, ובמקרה שכזה כדאי להשיב כי אינכם ידועים לענות, מאשר להשיב תשובה רנדומלית שיכולה או לסבך אתכם, או לשקף אתכם כלא אמינים בעת שתימצא סתירה בין תשובותיכם