ביקורת משרד הכלכלה היא ביקורת שמבקשת להבטיח כי אתם, בתור מעסיקים, שומרים על הזכויות של העובדים שלכם. נדמה כי יותר מדי פעמים עלו לכותרות ידיעות על עובדים שהשתכרו בפחות ממשכר המינימום המעודכן, עובדים שלא זכו לימי מחלה כחוק ופנסיה שלא הופרשה להם מעולם. בעוד ישנו אלו שיכולים להילחם את מלחמתם, גם ישנם אלו שנאלצים להתמודד עם החלטתו על המעסיק.
מדובר על ביקורת שהפכה משמעותית יותר בשנת 2012, אז הוחלט כי משרד הכלכלה יוכל לפקח בצורה נרחבת על הנעשה בתוך בתי עסק – בכל הקשור לדיני העבודה. חשוב לציין: לא מדובר על ביקורת המבקשת "לתפוס על חם" מעסיקים, אלא שכל מטרתה הוא להבטיח כי כל עובד תחתיכם מקבל את שמגיע לו. כל עוד אתם פועלים כחוק, עובדים בכפוף להמלצת רואה החשבון ומעסיקים את העובדים שלכם בצורה ראויה, אינכם צריכים לחשוש מביקורת שכזו.
איך יכולה להסתיים הביקורת אצלכם בבית העסק?
ביקורת, כמו כל ביקורת, יכולה להסתיים באחת משתי הדרכים הבאות:
- התרחיש האידאלי הוא שתעברו את הביקורת בהצלחה, זאת לאחר שהביקורת מצאה כי אתם פועלים כנדרש ובכפוף לחוקים של דיני העבודה. נציין כי מרבית המקרים אין הדבר כך.
- תרחיש קצת פחות אידאלי הוא התרחיש בו מתגלים כשלים בהתנהלותכם. במקרה כזה חשוב מאוד מי הגוף המלווה אתכם בביקורת ובהצגת הדברים מול משרד הכלכלה.
"ביקורת? למה היא מגיעה דווקא אליי?"
במרבית המקרים, הביקורת היא ביקורת פתע רנדומלית. נקודת המוצא היא שעסק שעובד כחוק, לא צריך לחשוש כלל מביקורות פתע, או מביקורות בכלל. עם זאת, לא אחת הביקורת מגיעה נקודתית לעסק מסוים, זאת לאחר שהתקבלו תלונות ממספר עובדים על התנהלות לקויה בכל הקשור למערכת היחסים של מעסיק-מועסק.
כשהחלטתם על דעת עצמכם לא לשלם פיצויים
המון ביקורות מגיעות אל בתי עסק בעקבות תלונות של עובדים לשעבר, אך גם בעקבות תלונות של עובדים שממשיכים לעבוד בעסק הספציפי. ביקורת שנכשלה יכולה להיות בעקבות שלל סיבות, כאשר אלו השכיחות ביותר הן תשלום משכורת שאינו חופף את היקף השעות או המשרה (לדוגמה: אי תשלום על שעות נוספות), אי מתן ימי חופשה ומחלה וגם שלילת זכויות של עובד כדוגמת תשלום פיצויים.
מאחר ומדובר על נתונים שקופים בתלוש המשכורת של כל עובד, עבודתם של נציגי הביקורת לא סבוכה מדי: הם ידרשו מכם לראות את תלושי השכר, וכך יוכלו לאשר את עבודתכם את התקינה, או לשלול אותה. כשאתם לא עובדים כחוק כשיטה, אתם גם פועלים בדרך שאינה מוסרית כלפי העובדים שלכם, וגם חשופים לקנסות גבוהים.
ביקורת משרד הכלכלה וקנסות – מה חשוב לדעת?
כל חריגה מהסטנדרט שנקרא "חוק", יכולה עלות לכם בקנס גבוה. פעילות פנים-ארגונית לא תקינה יכולה ליצור מבוכה אדירה אל מול העובדים שלכם, כאשר גם האמון שלהם בכם, נפגע. בהתאם לעבירה שיבצע המעסיק, יקבע גובה הקנס. יש לציין כי לעתים הקנסות גבוהים מאד, ויכולים ליצור חור של ממש בכיסו של המעסיק. בעוד ישנם קנסות המסתכמים באלפי שקלים בודדים, גם ישנם קנסות שיכולים לטפס אל עשרות אלפי שקלים!
כבדו את עצמכם ואת העובדים שלכם
כל עוד תפעלו כחוק ותסדירו את היחסים המקצועיים שלכם עם העובדים, תוכלו להיות שקטים דרך קבע. כשם שביקורת יכולה ליצור רעידת אדמה בתוך העסק שלכם, היא גם יכולה לשקף אתכם כמעסיקים הוגנים, אמינים וכאלו ששמים את העובדים בראש סדר העדיפויות. כך או כך, חשוב מאד להיערך על הצד הטוב ביותר לקראת ביקורת (גם בעת שאתם מתנהלים כשורה):
- קבלו ייעוץ ממשרד רואה החשבון שלכם באשר למסמכים שתצטרכו להציג.
- שתפו פעולה עם נציגי הביקורת ואפשרו להם לדבר עם העובדים.
- עשו בדק בית לפני שהביקורת מגיעה ונסו לצמצם "אזורים אפורים".