בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב

סוחר נוסטרו – האם מחיר נייר הערך בבורסה הוא מחירו גם בדוחות לצרכי מס?

רוצים לשמוע עוד?

הדר
Finances and budgeting, businessman stacking coins

18 באפריל 2021

 

כמי שמטפלים מזה למעלה מ 27 שנה בסוחרים בניירות ערך הרי שאחת מהשאלות שמטרידה רבות את העוסקים במסחר בניירות ערך היא כיצד מכירים ברווחים של חברות הסוחרות בניירות ערך? האם על בסיס מימוש כלומר רק ברגע שמכר או קנה את נייר הערך או על פי שווי שוק ? כלומר גם אם לא מימש סוחר ניירות הערך את המניה עדיין יוכר לו הרווח או ההפסד מניירות הערך.

שאלה נוספת היא מה שווי נייר הערך לצרכי מס? האם שווי נייר הערך בבורסה הוא חזות הכל ? האם אנו חייבים להציג את נייר הערך ולשלם מס על פי שוויו בבורסה ? ומה עם ניירות ערך שאין להם שוק מוסדר? שאינם נסחרים בבורסה? לתשובה לשאלות אלו משמעות גדולה שכן על פי שווי נייר הערך ירשם רווח או הפסד מניירות ערך ועל פי זה ימוסה סוחר הנוסטרו.

כללית נאמר כי פקודת מס הכנסה קובעת כי מקום שלא צויין בו מפורשות אחרת בחקיקה או בפסיקה הרי שיש "ללכת" בעקבות כללי חשבונאות מקובלים ומכאן מגיעות התשובות לשאלות שעלו

ובכן נתחיל מהשאלה הראשונה: כולנו מכירים את טפסי ה 867 אשר הבנקים מפיקים בתום תקופה. על כך כתבנו בעבר וציינו שאין לראות אותם כראה וקדש , במיוחד לא אצל סוחרי נוסטרו שמרבים בפעילות בניירות ערך. במקרים רבים יש טעויות בטפסים אלו , במיוחד כאשר יש פעילות שונה מהפעילות הרגילה. טפסים אלו מציגים בדרך כלל רווח מניירות ערך על בסיס מימוש. הגישה הרווחת בקרב שלטונות המס היא שאצל חברות הסוחרות בניירות הערך, ולא דווקא אצל יחידים,  יש להציג את ניירות הערך על פי כללי חשבונאות. כללי חשבונאות בדרך כלל קובעים כי יש להציג על פי שווי שוק מצוטט בבורסה ומכאן נגזרת המסקנה כי יש הרווח או ההפסד מניירות הערך יחושב גם אם לא מומש נייר הערך אלא על פי ערכו בסוף השנה. זוהי הגישה הרווחת במסדרונות רשות המיסים אולם לדעתנו יש מקום כפוף לקבלת ייעוץ מתאים לבחון אפשרות לאימוץ שיטה שמקובלת אצל יחידים והיא להציג את הרווח או ההפסד על בסיס מימוש. כלומר רק אם מימשת את נייר הערך יוכר הרווח או ההפסד ממנו. לכל אחת מהשיטות יש את היתרונות שלה כאשר לרוב הפערים בין השיטות הם פערי עיתוי. גם שווי נייר הערך הוא נושא בפני עצמו. כולנו מכירים את המקרים של ניירות ערך ללא סחירות כלל או דלי הסחירות אשר שווים בבורסה אינו משקף את שווים האמיתי שכן מכירה של מספר יחידות יכולה להפיל את כל שווי נייר הערך. כמו כן ישנם ניירות ערך שכלל אינם נסחרים בשוק מוסדר. לשני סוגי ניירות הערך יש מקום לבחון אפשרות לאפשר בחינה על ידי כלכלן כשהיא מלווה בחוות דעת מיסויית מקצועית שמטרתה לאפשר להציג את נייר הערך לפי שוויו האמיתי  ולא לפי השווי בבורסה

כעולה במקובץ מכל האמור לעיל הוא שאין לראות במחיר בבורסה כחזות הכל ויש מקום לבחון גם את דרך ההצגה של הרווח מניירות ערך וגם את המחיר בו יוצג נייר הערך. כמובן הכל רק בליווי ייעוץ מוקדם ובכתב .

אנו כמו תמיד נמשיך לעדכן על ההתפתחויות בענף מרתק זה.

תוכן עניינים
צרו קשר עימנו
בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב | רואה חשבון בתל אביב
פעם ראשונה פה?
איך זה קורה אצלינו?
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
ביצוע סימולציה עם מומחה
ביצוע סימולציה עם מומחה
מעבר מקיף על כל הנתונים
מעבר מקיף על כל הנתונים
קבלת הצעה משתלמת
קבלת הצעה משתלמת
מה אומרים עלינו?
אני עובד מול עשרות, אם לא מאות ספקים, יועצים וחברות ליווי - השירות שקיבלתי מעת רצון בע"מ התעלה הרבה מעל למצופה, והרבה מעל למה שאני נתקלתי בו ביום יום .
מקסים
הכל מדולר
5/5
מקצוענים! לא יודע מה הייתי עושה בלעדיהם!
אליאור
תל אביב
5/5
החבר'ה מעת רצון בע"מ מקצוענים אמיתיים. כל מילה נוספת מיותרת - ממליץ בחום.
אביעד
לוי-אטינגר-נקדימון עו"ד
5/5
שמחתי מאוד לקבל שירות מקצועי ואדיב מהמומחה.
דליה
רעננה
5/5
הצוות, בראשות שי - נתנו לי מהרגע הראשון את ההרגשה שאני בידיים טובות.
שחף
הדיה בע"מ
5/5
יש לכם שאלה? נשמח לסייע
כמות העובדים: *
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *

לחיצה על כפתור "התחל בתהליך" מהווה את הסכמתך להעברת פרטיך לגופים המומלצים של "עת רצון בע"מ", "קבוצת בן שמואל רואי חשבון" ולתנאי השימוש באתר. קראת והבנת את תנאי השימוש באתר ומדיניות הגנת הפרטיות של החברה והם מקובלים עליך.

נשמח לעזור!
שלחו הודעה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *
בעת לחיצה על כפתור " חזרת נציג" הינך מאשר/ת בזאת לבן שמואל רואי חשבון לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י שליחת מייל חוזר.