המילים "חקירה" ו"ביקורת" יכולות להיות מעט מאיימות. עם זאת, כל עוד אתם נערכים על הצד הטוב ביותר לקראת הביקורת (או החקירה) שלכם, תוך שאתם מטפחים שגרת עבודה קבועה (וחוקית) לאורך כל ימות השנה, אין לכם באמת סיבה לחשוש. כבעלים של עסק, סביר כי האורחים האחרונים שתרצו לפתוח בפניהם את הדלת הם נציגיהם של משרד הכלכלה, אך חשוב לדעת כי הביקורת בלתי נמנעת, תוך שאתם נדרשים לשתף פעולה באופן מלא.
מעט מאוד רואי חשבון עוסקים בתחום של בקורת משרד הכלכלה או ייצוג בפני בתי משפט בתביעות של עובדים ומעסיקים. בזכות ניסיון של למעלה מ 26 שנה בתחום בקורות השכר ומתן חוות דעת לבתי משפט צברנו מספר תובנות שראינו לנכון לפרוס לפניכם להלן:
אז מהי אותה ביקורת מדוברת ואיך אפשר להיערך לקראתה על הצד הטוב ביותר? כל הטיפים החיוניים, ממש כאן לפניכם.
ביקורת משרד הכלכלה – על מה ולמה?
אז לא, הסיבה שאתם צפויים לעבור ביקורת לא אומרת שעשיתם משהו רע, שאתם עובדים שלא כחוק או שעובד שלכם הלשין עליכם. מדובר על ביקורת שגרתית שמטרתה להבטיח כי אתם מעניקים לעובדים שלכם את כל הזכויות המגיעות להם בהתאם לדיני העבודה. בעוד ישנם מעסיקים שעבורם מדובר על הדבר הבסיסי ביותר (שהם אכן מקיימים), גם ישנם לא מעט מקרים המתגלים בעיקר בדיעבד, בהם עובדים לא מקבלים את השכר המגיע להם, ובטח שלא את הזכויות הבסיסיות כפי שהחוק מכתיב.
בתור מעסיקים, אתם אלו המספקים לעובדים שלכם משכורת חודשית, אך גם תנאים נוספים. הביקורת מבקשת לבדוק אם אתם אכן מקפידים על המתווה המוכתב על ידי חוקי דיני העבודה, או שלא. כידוע, עליכם להבטיח כי העובדים שלכם מקבלים בין היתר את הדברים הבאים:
- שכר מינימום (לא תמיד כל המעסיקים עוקבים אחר עלייתו של שכר המינימום).
- מתן חופשות וימי מחלה כחוק.
- תשלומי פנסיה.
- החזרי נסיעות.
- שכר גבוה יותר בעבור שעות עבודה נוספות.
ביקורת שבה שותפים גם העובדים שלכם
בשונה מביקורות אחרות שמתנהלות אל מול בעלי החברה בלבד, בביקורת זו סביר כי נציגי הביקורת יבקשו לשוחח גם העובדים. היו מקרים מעולם בהם המעסיקים דרשו מהעובדים שלא לשתף פעולה, זאת מחשש לחשוף כשלים בהתנהלות הפנים-ארגונית. חשוב לציין: שיתוף הפעולה שלכם אל מול נציגי הביקורת חיוני והכרחי. במידה ולאורך הביקורת תהיה דרישה לשוחח עם העובדים שלכם, יש לאשר להם זאת.
מאחר והביקורת שמה את הדגש על דיני העבודה, ישנה חשיבות רבה לשיח הישיר שאל מול העובדים. שאלות לגיטימיות שיופנו אל העובדים:
- האם הם מקבלים (לכל הפחות) שכר מינימום.
- האם הם צוברים ימי חופשה ומחלה כחוק.
- האם ישנן הפרשות מהמעסיק בהתאם להסכם העבודה וכן הלאה.
היערכות מוקדמת מבטיחה ביקורת קצרה ויסודית
אפשר לומר בזהירות כי הדבר המהותי ביותר בביקורת שכזו הוא תלושי השכר של העובדים. בתלוש השכר מתועדות כל "התנועות" ההכרחיות שמעידות באופן חד משמעי: האם אתם עובדים כחוק או לא. לכן, סביר כי תתבקשו להציג בפני נציגי הביקורת מספר תלושי שכר, כך שיהיה ניתן לאשר או לשלול את עבודתכם התקינה.
3 טיפים חשובים שימנפו את הסיכוי להצליח בביקורת
- ראשית, שיתוף פעולה. ככל שתהיו חסומים יותר, סגורים יותר ותשיבו בשלילה לדרישות נציגי הביקורת, כך תעוררו את חשדם. אם אין לכם מה להסתיר, אינכם צריכים לחשוש מדבר.
- שנית, כל עוד אתם יודעים מראש על הביקורת, היערכו ככל הניתן (לעתים זוהי ביקורת פתע). המון פעמים ישנם ליקויים שטחיים שתוכלו לטפל בהם טרם הביקורת (לדוגמה: החזר נסיעות לעובד), כך שתוכלו לחסוך מעצמכם גם את אי הנעימות אל מול המבקרים, ובעיקר אל מול העובדים שלכם.
- והדבר האחרון: קבלו ייעוץ כללי באשר לביקורת ולמבנה שלה ממשרד רואה החשבון העוסק בתחום. הדרכה שכזו חיונית לטובת הצלחת הביקורת, תוך שהמון פעמים יסופקו לכם חומרים שיכולים לתמוך את הצלחתכם בה.