בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב

הגבלת שימוש במזומנים ושקים החל משנת 2019

רוצים לשמוע עוד?

הדר
Eyeglasses on Office Desk

החל מיום 1.1.19 עודכנו ההגבלות על תשלום במזומנים. ההגבלות יחולו על שימוש במזומנים, הן על המשלם והן על המקבל אותם. הן על עוסקים והן על אנשים פרטיים. אפילו אם המזומנים יתקבלו כשכר עבודה, הלוואות תרומות ומתנות.

להלן טבלה המרכזת את ההגבלות בשימוש במזומן:

מקבל המזומן/נותן המזומן עוסק (*) אדם שאינו עוסק לרבות עוסק שלא במסגרת עסקו תייר
עוסק מותר עד 11,000 ₪ מותר עד 11,000 ₪ עד 55,000 ₪
אדם שאינו עוסק לרבות עוסק שלא במסגרת עסקו מותר עד 50,000 ₪ מותר עד 50,000 ש"ח עד 50,000 ₪
תייר מותר עד 55,000 ₪

(*) לרואי חשבון ועורכי דין נקבעו הוראות מיוחדות.

כאשר שיווי העסקה עולה 50,000/11,000 ₪ , סכום התשלום במזומן לא יעלה על 10% משיווי העסקה, או על סך של 50,000/11,000  ₪, לפי הנמוך ביניהם.
בנוסף, אדם לא ייתן/ לא יקבל תשלום במזומן כשכר עבודה/כתרומה/כהלוואה אם סכומם עולה על 11,000 ₪.  כן אדם לא ייתן או יקבל תשלום במזומן כמתנה– אם סכומם עולה על 50,000 ₪.
עם זאת, ההגבלות הנ"ל לא יחולו על תשלומים במזומן בין קרובי משפחה (כהגדרתם בחוק), למעט לגבי שכר עבודה,  ועל רשויות המדינה  שיקבעו על ידי שר האוצר בצו.

להלן ההגבלות על השימוש בשיקים והסבתם:

  1. עוסק לא ייתן ולא יקבל, תשלום בשיק עבור עסקה או שכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או כמתנה, בלי ששמו נקוב בשיק כנפרע או כנסב כלומר אסור לתת "שיק פתוח".
  2. אדם לא יקבל ולא ייתן לאדם אחר תשלום בשיק העולה על סך של 5,000 ₪ עבור עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה, מבלי ששמו או שם המקבל נקוב בשיק כנפרע או כנסב.
  3. אדם לא ייתן לעוסק, תשלום בשיק עבור עסקה או כשכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או כמתנה, בלי ששם העוסק נקוב בשיק כנפרע או כנסב.
  4. אדם לא יסב ולא יקבל שיק מוסב, מבלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בשיק.

החוק מטיל סנקציות על עוסק אשר יפר את הוראות החוק. על המפר עשוי להיות מוטל עיצום כספי. תשלום בגין העיצום הכספי לא יגרע מאחריות פלילית בשל הפרת הוראות החוק.
תחולת החוק החל מיום 1.1.2019, אולם לא יחול הוא על הסכמי הלוואה ועסקאות שנכרתו לפני שנת 2019 (למעט עסקאות מתמשכות לקבלת שירות או מכר של זכות שכירות). וכן על שיקים שהופקדו למשמרת בבנק, בנק בדואר או אצל בעל רישיון למתן שירות  פיקדון ואשראי לפני שנת 2019.
כמו כן, במסגרת החוק נקבעה הוראת שעה, לפיה למשך תקופת של שלוש שנים (עד ליום 1.1.2022) , ההגבלות על השימוש במזומן ושיקים לא יחולו על תושב האזור או תושב שטחי המועצה הפלסטינית שאינם אזרחים ישראלים וכן לא יחולו על אזרח ישראלי אשר נותן להם תשלום במזומן.

אזרח ישראלי חייב לדווח לרשות המוסמכת עד ה-15 בכל חודש, האם הוא קיבל או נתן תשלום במזומן לתושב האזור או לתושב שטחי המועצה הפלסטינית שאינם אזרחי ישראל, בעבור עסקה שמחירה עולה על 50,000 ₪.

נאיר כי לאור עמדת רשות המיסים כי מטבעות וירטואליים כגון ביטקוין אינם נחשבים מטבע אלא נכס, הרי שיתכן ותשלומים במטבע זה לא ייחשבו כתשלום במזומן לעניין חוק זה וכל המגבלות והאיסורים הנ"ל לא יחולו על עסקאות ששולמו כאמור.

תוכן עניינים
צרו קשר עימנו
בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב | רואה חשבון בתל אביב
פעם ראשונה פה?
איך זה קורה אצלינו?
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
ביצוע סימולציה עם מומחה
ביצוע סימולציה עם מומחה
מעבר מקיף על כל הנתונים
מעבר מקיף על כל הנתונים
קבלת הצעה משתלמת
קבלת הצעה משתלמת
מה אומרים עלינו?
אני עובד מול עשרות, אם לא מאות ספקים, יועצים וחברות ליווי - השירות שקיבלתי מעת רצון בע"מ התעלה הרבה מעל למצופה, והרבה מעל למה שאני נתקלתי בו ביום יום .
מקסים
הכל מדולר
5/5
מקצוענים! לא יודע מה הייתי עושה בלעדיהם!
אליאור
תל אביב
5/5
החבר'ה מעת רצון בע"מ מקצוענים אמיתיים. כל מילה נוספת מיותרת - ממליץ בחום.
אביעד
לוי-אטינגר-נקדימון עו"ד
5/5
שמחתי מאוד לקבל שירות מקצועי ואדיב מהמומחה.
דליה
רעננה
5/5
הצוות, בראשות שי - נתנו לי מהרגע הראשון את ההרגשה שאני בידיים טובות.
שחף
הדיה בע"מ
5/5
יש לכם שאלה? נשמח לסייע
כמות העובדים: *
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *

לחיצה על כפתור "התחל בתהליך" מהווה את הסכמתך להעברת פרטיך לגופים המומלצים של "עת רצון בע"מ", "קבוצת בן שמואל רואי חשבון" ולתנאי השימוש באתר. קראת והבנת את תנאי השימוש באתר ומדיניות הגנת הפרטיות של החברה והם מקובלים עליך.

נשמח לעזור!
שלחו הודעה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *
בעת לחיצה על כפתור " חזרת נציג" הינך מאשר/ת בזאת לבן שמואל רואי חשבון לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י שליחת מייל חוזר.