בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב

הנדון: שלילת פיצויי פיטורים מהעובד

רוצים לשמוע עוד?

הדר
הנדון: שלילת פיצויי פיטורים מהעובד

20 ביוני 2021

פסק דין תקדימי

סע"ש (נצרת) 19382-11-18 נתיב אקספרס תחבורה ציבורית בע"מ – וג'די סעד

זכותו של עובד לקבל פיצויים בגין הפסקת עבודה ופיטוריו על ידי מעסיק נקבעה בחוק פיצויי פיטורים. עם פיטורי עובד מחויב מעסיק בתשלום פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת שלעיתים קרובות מסתכמים סכומים ניכרים. זכותו של עובד לקבל פיצויים בגין הפסקת עבודה ופיטוריו על ידי מעסיק נקבעה בחוק פיצויי פיטורים. אולם, ישנם מצבים נדירים ביותר בהם ייתכן שלילת פיצויי פיטורים מהעובד.

חוק פיצויי פיטורים קובע, בסעיפים 16 ו- 17, את התנאים בהם תתאפשר שלילת פיצויי פיטורים או הפחתתם:

  • עובד שפוטר לא יקבל פיצויים אם כך נקבע במסגרתו של הסכם קיבוצי שחל על מקום עבודתו.
  • בענף עבודה שאין בו הסכם קיבוצי רשאי בית הדין האזורי לעבודה לקבוע שפיטורי העובד היו בנסיבות המצדיקות פיטורים ללא פיצויים או במקרה הטוב בפיצויים חלקיים. הוראה זו מיוחסת בדרך כלל לעבירות משמעת חמורות ועבירות פליליות שבוצעו על ידי העובד וגרמו נזק למעביד.

ואילו שלילת הודעה מוקדמת אפשרית כיום גם בהתאם לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות.

מעסיקים רבים נוטים לשלול לחלוטין את פיצויי הפיטורים מעובד שנתפס במעשה חמור, אך לא תמיד בתי הדין לעבודה מכירים בשלילה כמוצדקת וברוב המקרים העובד זוכה בסופו של דבר בפיצויים שכן עצם מעשה הפיטורים מהווה עונש חמור לעובד.

ב31.03.2021 ניתן פס"ד תקדימי בנושא הנ"ל שבו מדובר בנהג אוטובוס שפוטר אחרי שנה וארבעה חודשים בעקבות החשד של המעסיקה כי הוא גוזל ממנה כספים בכך שהוא מתקף כרטיס רב קו אנונימי ולאחר מכן מבטל אותו ואת התמורה שהתקבלה בגינו משלשל לכיסו. במקרה הנ"ל נפסק כי יש לשלול את זכאותו של העובד לפיצויי פיטורים ולהודעה מוקדמת בנוסף לפיצוי בגין הפרת חובת הנאמנות וחובת תום הלב.

פסק דין נוסף העוסק בשלילת חלק מפיצויים עקב התנהגות אלימה במקום העבודה הינו פס"ד דרור אלקיים נ' פלסטו-שק בע"מ שבו בעקבות דיווחים כוזבים בנוגע לשעות העבודה נפסק על ידי בית הדין האזורי בת"א כי מאחר והנתבע פוטר עקב עבירת משמעת חמורה, קיימת הצדקה לשלילת התשלום בגין הודעה מוקדמת.

בהתאם לנאמר לעיל ,העמדה של בית הדין לעבודה הינה לא לשלול את זכותו של העובד לפיצויי פיטורים ולתשלום בגין הודעה מוקדמת מהסיבה כי הפיטורין כשלעצמם הם עונש חמור על מעשי העובד ופיצויי הפיטורים נועדו לתת לעובד ולמשפחתו הזדמנות להתמודד עם המצב החדש לאחר שאיבדו פרנסתם, ולכן לא בקלות יכיר בית הדין בשלילתם או הפחתתם. אולם קיימים מקרים נדירים בהם ניתן להוכיח כי פיטורי העובד נעשו בנסיבות חמורות ולשלול את זכאותו לפיצויי פיטורים ותשלום בגין הודעה מוקדמת.

משרדינו מתמחה בתחום דיני העבודה ובסוגיות השונות.

מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ.

תוכן עניינים
צרו קשר עימנו
בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב | רואה חשבון בתל אביב
פעם ראשונה פה?
איך זה קורה אצלינו?
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
ביצוע סימולציה עם מומחה
ביצוע סימולציה עם מומחה
מעבר מקיף על כל הנתונים
מעבר מקיף על כל הנתונים
קבלת הצעה משתלמת
קבלת הצעה משתלמת
מה אומרים עלינו?
אני עובד מול עשרות, אם לא מאות ספקים, יועצים וחברות ליווי - השירות שקיבלתי מעת רצון בע"מ התעלה הרבה מעל למצופה, והרבה מעל למה שאני נתקלתי בו ביום יום .
מקסים
הכל מדולר
5/5
מקצוענים! לא יודע מה הייתי עושה בלעדיהם!
אליאור
תל אביב
5/5
החבר'ה מעת רצון בע"מ מקצוענים אמיתיים. כל מילה נוספת מיותרת - ממליץ בחום.
אביעד
לוי-אטינגר-נקדימון עו"ד
5/5
שמחתי מאוד לקבל שירות מקצועי ואדיב מהמומחה.
דליה
רעננה
5/5
הצוות, בראשות שי - נתנו לי מהרגע הראשון את ההרגשה שאני בידיים טובות.
שחף
הדיה בע"מ
5/5
יש לכם שאלה? נשמח לסייע
כמות העובדים: *
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *

לחיצה על כפתור "התחל בתהליך" מהווה את הסכמתך להעברת פרטיך לגופים המומלצים של "עת רצון בע"מ", "קבוצת בן שמואל רואי חשבון" ולתנאי השימוש באתר. קראת והבנת את תנאי השימוש באתר ומדיניות הגנת הפרטיות של החברה והם מקובלים עליך.

נשמח לעזור!
שלחו הודעה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *
בעת לחיצה על כפתור " חזרת נציג" הינך מאשר/ת בזאת לבן שמואל רואי חשבון לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י שליחת מייל חוזר.