בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב

ביקורות וחקירות של רשויות המיסים

רוצים לשמוע עוד?

הדר
finance

חוזר מקצועי

הדואר הגיע וממנו מבצבץ מכתב מרשות המסים עם זימון לדיון…
קיבלת טלפון ממע"מ. מזמינים אותך לבירור…
בוקר. דפיקות בדלת. אנשי המס מבקשים לעשות חיפוש…

ראשית- לא להיכנס ללחץ. הסיטואציה אמנם אינה נעימה אולם דיון במס הכנסה לדוגמא, הוא דבר די שכיח שקורה בתדירות של אחת  ל- 4-5 שנים. חקירות פליליות הן אמנם נדירות יחסית אולם גם כאן יש דרכים להתמודד.

בעניין זה נציין כי לאחרונה אושרו התקנות להעברת מידע על חשבונות בנק בין ישראל לחו"ל. לפי תקנות אלו ישראל הצטרפה לרשימה של 100!! מדינות בעולם המעבירות ביניהן מידע על חשבונות בנק של אזרחיהן. לכן היום יותר מתמיד מומלץ לעשות גילוי מרצון.

בזכות ניסיון של למעלה מ 25 שנה כרואי חשבון המלווים נישומים במאות ביקורות שונות וכמי ששימשו בתפקידים בכירים באגף מס הכנסה לרבות פקיד שומה חקירות, ראינו לנכון להעלות על "קצה המזלג" מקצת מהתשובות לשאלות שכיחות:

 

  1. מה ההבדל בין ביקורת לחקירה?

ביקורת היא בדיקה שגרתית של הדיווחים שלך לצרכי מס . היא נערכת בדרך כלל ללא מטרה למצוא ממצאים פליליים ובדרך כלל עולים בה סוגיות בהן רשויות המס אינן מסכימות לשיטת הדיווח שלך או שמוצאים טעויות בתום לב בדיווחים שלך. לעתים ביקורת יכולה להוביל לחקירה. חקירה היא חקירה פלילית בה יש חשדות כלפיך למעשים פליליים . כלומר דיווח חסר או שיקרי.

 

  1. אילו סוגי ביקורות וחקירות יש?

ישנן רבות: בקורת מס הכנסה, בקורת מס ערך מוסף, ביקורת ביטוח לאומי, ביקורת מס הכנסה ניכויים. במקרים בהם יש חשד לפלילים תערך חקירה. למס הכנסה יש את פקיד שומה חקירות ולמס ערך מוסף יש את המחלקה שלו לחקירות מע"מ. חקירות מסוימות יערכו על ידי לה"ב 433.  לאחרונה ישנן גם ביקורות של משרד הכלכלה בעניין תנאי עובדים.

 

  1. מה התכיפות של בקורת או חקירה ?

בדיקה של מס הכנסה יכולה לקרות ממספר סיבות : בממוצע כל 4-5 שנים נישום יעלה במדגם.
ביקורת ניהול ספרים וביקורת קופה יכולה להיות גם מספר פעמים בשנה.
יחד עם זאת ישנם נישומים שלא יעברו ביקורת גם לא במשך 10 שנים וישנם כאלו שכל שנתיים.
ביקורת מע"מ היא פחות שכיחה ויכולות לעבור שנים רבות בהן לא תעבור ביקורת. בשנים האחרונות בעקבות המהפכה של הדיווח המקוון הסיכויים לביקורת מע"מ גדלו.
ביקורת ביטוח לאומי ומס הכנסה ניכויים הן בשכיחות הנמוכה ביותר.
חקירה פלילית של מס הכנסה או חקירה של מס ערך מוסף היא פחות שכיחה.

 

  1. מדוע הגיעו אלי רשויות המס?

כאמור בקורת יכולה לקרות פשוט כי הגיע זמנכם להיבדק על ידי רשויות המס. ביקורת מס הכנסה יכולה לקרות משום שלמס הכנסה יש מכסה של תיקים שהוא מתכוון לבדוק כל שנה. יתכן והגיע זמנכם להיבדק או שמחשבי מס הכנסה ניתחו והגיעו למסקנה שהאפשרות לתשואה מהתיק שלכם היא גבוהה יחסית. גם מע"מ וביטוח לאומי עורכים ביקורות מדגמיות ולפי מכסה.
בדיקת מס הכנסה ניכויים וביקורת ביטוח לאומי יכולה להיות בגלל שאתם מעסיקים עובדים רבים או בענפים מסוימים כמו שמירה, הסעדה, ניקיון וכו…
עוד סיבה לביקורת היא בעקבות אי התאמה במחשבי רשות המסים. דוגמא שכיחה לכך היא ביקורת מע"מ שיכולה לקרות בגלל הדיווח המקוון במקרה בו עוסק אחד דורש קיזוז מע"מ תשומות ואחר לא מדווח על המע"מ.
חקירת מס הכנסה או חקירת מע"מ יכולה להגיע גם בעקבות הלשנה של "חברים טובים", עובדים, לקוחות או מתחרים.
חקירה פלילית של מס הכנסה יכולה להיות בעקבות מידע שהגיע לרשויות המס בעקבות האמנה לחילופי מידע בין המדינות.
אם עדיין לא עשית גילוי מרצון ואתה חושב שיש לך מה לגלות, אל תחכה שיגיעו אליך ואז יהיה זה מאוחר מידי. עשה עוד היום גילוי מרצון.

 

  1. הגיעו אלי מה עושים?

בדרך כלל מי שיטפל בביקורת וישב מול רשויות המס הוא רואה החשבון שלכם. עדיף במרבית המקרים כי אתם לא תהיו אלו שתשוחחו עם רשויות המס. כך התשובות יהיו מקצועיות וימסרו ברוגע ולא בלחץ. חשוב לגשת לביקורת עם מי שמנוסה בתחום שכן לא כל רואה חשבון הוא בעל ניסיון בביקורות מעין אלו.

במקרים מסוימים ידרשו רשויות המס את נוכחותכם וירצו לשוחח רק עמכם. אין עם זה כל בעיה. כאשר יזמנו אתכם תגיעו ותמסרו את עמדתכם בנושא.

חשוב לתת מידע אמיתי ונכון ולא לתת מידע שאינו נכון שכן אם תמסרו מידע שקרי, או חלילה תזייפו נתונים, בעיה כספית פשוטה יכולה להפך להסתבכות פלילית. בעניין זה נמליץ לכם כי במקרה ואתם נוהגים לפי פרשנות מסוימת שיכול ולא תהיה זהה לפרשנות של רשות המסים הצטיידו בחוות דעת כתובה בתשלום ממומחה בתחום.

בשיחה עם עובדי רשות המסים יש לנהוג בכבוד.

בדיונים, על המפקח היושב מול המיצג שלכם או מולכם למלא תרשומת. יש חשיבות לפרוטוקול זה שכן הוא עלול לשמש אתכם או נגדכם בבית משפט. עליכם לקרוא פרוטוקול זה ובמידה וישנם דברים שגויים או חסרים דאגו שירשם. אל תהססו להמציא לחוקר או למפקח את כל הנתונים להוכחת טענותיכם. לצורך כך מומלץ בשגרת העסקים הרגילה לזכור שיום אחד אולי תידרשו למסור מסמכים ואסמכתאות ולשמור אותם ליום פקודה.
במקרה של חקירה פלילית מצד רשויות המס תצטרכו להצטייד גם בעורך דין.

 

  1. יש לי מחלוקת עם רשות המיסים כיצד לנהוג?

נסו להגיע עם רשות המסים להסכמות ופשרות. לעתים עדיף להגיע לפשרה מאשר להיגרר בין בתי המשפט במשך מספר שנים. במקרה ואינכם מגיעים לפשרה מול רשויות המס שקלו את מצבכם לפי גובה הסכום המבוקש מצד רשויות המס ומה הסיכויים שלכם לזכות במשפט במידה ותחליטו לנהוג בדרך זו. בדרך כלל איננו ממליצים להגיע לבית משפט אולם במקרים בהם הדברים ברורים ולדעתכם ולדעת מייצגכם שלטונות המס טועים, ומדובר בסכומים מהותיים, אל תהססו לפנות לבתי משפט.

כאמור, תיארנו לכם את הדברים על קצה המזלג. התמודדות מול ביקורת או חקירה של רשויות המס היא מורכבת ודורשת ידע וניסיון רב. אנו לרשותכם בכל שאלה או בעיה.

 

 

 

בן – שמואל
רואי חשבון

פברואר 2019

תוכן עניינים
צרו קשר עימנו
בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב | רואה חשבון בתל אביב
פעם ראשונה פה?
איך זה קורה אצלינו?
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
ביצוע סימולציה עם מומחה
ביצוע סימולציה עם מומחה
מעבר מקיף על כל הנתונים
מעבר מקיף על כל הנתונים
קבלת הצעה משתלמת
קבלת הצעה משתלמת
מה אומרים עלינו?
אני עובד מול עשרות, אם לא מאות ספקים, יועצים וחברות ליווי - השירות שקיבלתי מעת רצון בע"מ התעלה הרבה מעל למצופה, והרבה מעל למה שאני נתקלתי בו ביום יום .
מקסים
הכל מדולר
5/5
מקצוענים! לא יודע מה הייתי עושה בלעדיהם!
אליאור
תל אביב
5/5
החבר'ה מעת רצון בע"מ מקצוענים אמיתיים. כל מילה נוספת מיותרת - ממליץ בחום.
אביעד
לוי-אטינגר-נקדימון עו"ד
5/5
שמחתי מאוד לקבל שירות מקצועי ואדיב מהמומחה.
דליה
רעננה
5/5
הצוות, בראשות שי - נתנו לי מהרגע הראשון את ההרגשה שאני בידיים טובות.
שחף
הדיה בע"מ
5/5
יש לכם שאלה? נשמח לסייע
כמות העובדים: *
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *

לחיצה על כפתור "התחל בתהליך" מהווה את הסכמתך להעברת פרטיך לגופים המומלצים של "עת רצון בע"מ", "קבוצת בן שמואל רואי חשבון" ולתנאי השימוש באתר. קראת והבנת את תנאי השימוש באתר ומדיניות הגנת הפרטיות של החברה והם מקובלים עליך.

נשמח לעזור!
שלחו הודעה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *
בעת לחיצה על כפתור " חזרת נציג" הינך מאשר/ת בזאת לבן שמואל רואי חשבון לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י שליחת מייל חוזר.