בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב

דגשים להערכות שווי בסכסוך או הפרדות שותפים (*)

רוצים לשמוע עוד?

הדר
Picture of business people discussing in their company

רבות אנו נתקלים בסיטואציות של סכסוכים או דרישה להפרדות בין שותפים וכן גירושין בין בני זוג, כאשר בבעלות התא המשפחתי עסק/ חברה מצליחה. לרוב במצבים אלו הסכסוך הינו לרוב יקר, עתיר אמוציות והימשכותו פוגעת בנכס וגם ביחסים בין השותפים לשעבר בין אם מדובר בשותפים שהיו חברים, אחים, בני זוג, בני דודים וכיוב'.

אחת הדרכים המומלצות להגיע לפתרון מוסכם מהיר, היא להביא מעריך שווי מומחה מוסכם. מעריך שווי מומחה בעל ניסיון בהיפרדות שותפים,  יעריך את העסק, יבחן את מידת מעורבות השותף היוצא, לרבות ההשלכות של יציאת השותף, שיכולה להשפיע על מצב העסק מול לקוחות, ספקים, גורמים מממנים, (לדוגמה: ערבויות למסגרות אשראי והלוואות), השלכות על הרווחיות והתזרים, מיסוי ועוד. להלן מספר עצות להתנהלות בתהליך:

  1. אם הגעתם לבית משפט או לבוררות עצתנו במרבית המקרים (למעט במקרים של סכסוכים קטנים מאוד), היא לא לקמץ ולהביא מעריך שווי מומחה שיכין הערכה מקצועית וגם יוכל להשיב לשאלות על דוכן העדים. המשמעות על התוצאה של ההליך יכולה להיות גדולה:
  • גייסו מומחה בהערכות שווי וכזה שהינו בעל ניסיון בתחום הפעילות. רבים המקרים בהם הצדדים פונים לרואה חשבון המלווה את העסק או כלכלן חבר. לא כל רואה חשבון או כלכלן הינו מעריך שווי מומחה, בדיוק כמו שלא כל רואה חשבון הוא מומחה במיסים. בנוסף, לא תמיד מומחה בהערכות שווי מכיר כל תחום. דוגמאות: עסק נתן שירותים לחברות הייטק וקיבל בתמורה אופציות, זכויות או מניות לא סחירות/ חסומות. מה שוויין? לאחד מבני זוג מתגרשים אופציות עובד בחברת הייטק מה שוויין? מעריך שווי שאינו מתמחה בנכסים בסיכון גבוה, לא ידע כיצד להעריך זכויות אלו או שיכין הערכת שווי שתיגרס עד דק בחקירה נגדית בבית המשפט.
  • בבוררות או בבית משפט כדאי להעסיק מומחה בעל ניסיון בסיטואציה זו. לא כל מומחה מקצועי ככל שיהיה, ידע לעמוד היטב בסיטואציה בה עורכי הדין של הצד השני חוקרים אותו (לעתים במשך שעות רבות) לגבי פרטים שונים בחוות הדעת, מתוך מטרה לבלבל אותו ולגרום לו לפערים בעדות.
  1. לעתים שני הצדדים מגישים הערכות שווי שונות ובית המשפט ממנה מומחה מטעמו. גם במצב זה כדאי להסתייע במעריך שווי מומחה מטעמכם. מעריך השווי יוכל לשכנע את המומחה מטעם בית המשפט בטיעונים מקצועיים ולהשפיע על חוות דעתו. 

על חשיבות הערכת שווי מקצועית ניתן ללמוד מהמקרה הבא : שני חברי ילדות נקרא להם ראובן ושמעון, לחברים עסק רווחי ומצליח, המספק פרנסה לכ- 100 עובדים ומניב רווחיות יפה. שמעון החליט שברצונו למכור את חלקו לראובן וראובן היה מוכן לקנות את חלקו בשווי הנכון. שמעון, פנה לבעל מקצוע, שאינו מומחה בהערכות שווי והנ"ל סיפק לו הערכת שווי בסכום "מנותק מהמציאות". ראובן פנה אלינו.  מבדיקתנו מצאנו טעויות מהותיות בהערכת השווי. משהוצגו הטעויות למעריך השווי המקורי, העדיף מעריך השווי למשוך את חוות דעתו. בסופו של יום נגמר הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט ומהחברים נחסך כסף רב ושנים של התדיינויות משפטיות.

בעיות שאיתרנו בהערכה הנ"ל ובהערכות אחרות כוללות בין היתר:

  • אי התאמה בין מקדם ההיוון בשיטת היוון תזרים מזומנים DCF לרמת הסיכון של הפעילות או בחירת מקדם היוון ללא הנמקה.
  • תחזיות עתידיות חסרות כל ביסוס או קשר למצב החברה המשמשות להיוון.
  • גידול בפעילות המחייב גידול בהון החוזר ללא חישוב גידול בהון החוזר.
  • התעלמות מהשקעות נדרשות או העדר מתאם בין היקף הפעילות והצורך לחידוש ציוד להשקעות הנדרשות.
  • הפרדה של נכסים תפעוליים המשמשים את הפעילות והוספתם להערכת השווי המבוססת על היוון תזרים עתידי.
  • אי התייחסות להתחייבויות פיננסיות בחישוב הערך לבעלי המניות.
  • הסתמכות על נתוני השוואה לא נכונים או ללא ביצוע התאמות נדרשות לנתונים.
  • התעלמות מהתאמות נדרשות לשווי כאשר מדובר בחברה פרטית.

המחלקה הכלכלית של משרד בן שמואל בעלת ניסיון רב בהערכות שווי בסכסוך או הפרדות שותפים. נשמח לסייע.

(*) המחבר: רו"ח יגאל דיקובסקי (MBA) הינו מומחה בהערכות שווי  ובעל ניסיון רב בהופעה בבוררויות ובבתי משפט.  

תוכן עניינים
צרו קשר עימנו
בן שמואל | משרד רואי חשבון בתל אביב | רואה חשבון תל אביב | רואה חשבון בתל אביב
פעם ראשונה פה?
איך זה קורה אצלינו?
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
התחלת התהליך ואיסוף נתונים
ביצוע סימולציה עם מומחה
ביצוע סימולציה עם מומחה
מעבר מקיף על כל הנתונים
מעבר מקיף על כל הנתונים
קבלת הצעה משתלמת
קבלת הצעה משתלמת
מה אומרים עלינו?
אני עובד מול עשרות, אם לא מאות ספקים, יועצים וחברות ליווי - השירות שקיבלתי מעת רצון בע"מ התעלה הרבה מעל למצופה, והרבה מעל למה שאני נתקלתי בו ביום יום .
מקסים
הכל מדולר
5/5
מקצוענים! לא יודע מה הייתי עושה בלעדיהם!
אליאור
תל אביב
5/5
החבר'ה מעת רצון בע"מ מקצוענים אמיתיים. כל מילה נוספת מיותרת - ממליץ בחום.
אביעד
לוי-אטינגר-נקדימון עו"ד
5/5
שמחתי מאוד לקבל שירות מקצועי ואדיב מהמומחה.
דליה
רעננה
5/5
הצוות, בראשות שי - נתנו לי מהרגע הראשון את ההרגשה שאני בידיים טובות.
שחף
הדיה בע"מ
5/5
יש לכם שאלה? נשמח לסייע
כמות העובדים: *
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *

לחיצה על כפתור "התחל בתהליך" מהווה את הסכמתך להעברת פרטיך לגופים המומלצים של "עת רצון בע"מ", "קבוצת בן שמואל רואי חשבון" ולתנאי השימוש באתר. קראת והבנת את תנאי השימוש באתר ומדיניות הגנת הפרטיות של החברה והם מקובלים עליך.

נשמח לעזור!
שלחו הודעה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
מה השם שלך? *
מה מספר הטלפון שלך? *
בעת לחיצה על כפתור " חזרת נציג" הינך מאשר/ת בזאת לבן שמואל רואי חשבון לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י שליחת מייל חוזר.